چگونه می‌توانید به کارمندانتان انگیزه دهید؟

بازتاب انگیزه کارمندان بر روی عملکرد آنها

آیا مدیری هستید که با چالش ایجاد انگیزه برای کارمندان دست و پنجه نرم می‌کنید؟ به این نکته توجه کنید که شما تنها نیستید و به دلایل مختلف، مدیران زیادی وجود دارند که مشکل مشابه با شما دارند.
خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید آتش خلاقیت را درون کارمندان خود، دوباره روشن کنید.
مردم از چیزهای مختلفی انگیزه می‌گیرند. شاید موافق باشید که کار کارمندانتان، همه‌ی‌ زندگی آنها نیست. البته ممکن است برای کارفرمایان یا صاحبان یک شرکت، کسب و کارشان به معنای واقعی مهمترین اولویت در زندگیشان باشد. به هر حال وقتی با یک مدیرعامل یا یک کارآفرین صحبت می‌کنید ممکن است بگوید که کسب و کار خود را برای “تغییر یا پیشرفتی بزرگ در جامعه” انجام می‌دهد. اما غالباً دلایلی از این دست برای کارمندان استدلالی منطقی نیست.
بیشتر افراد تصور می‌کنند که پول بزرگترین عامل انگیزشی در انبار مهمات رئیس است. چرا که هر کسی می‌تواند در ازای بالا بردن بهره‌وری یا انجام کار بیشتر پول بیشتری دریافت کند. مشخصاً پول می‌تواند انگیزه‌ی خوبی باشد. با این وجود انگیزه‌های غیر مالی دیگری نیز وجود دارند که می توانند الهام بخش و محرک انگیزشی تیم شما باشند.
از دیدگاه سازمانی، انگیزه‌ی کارکنان اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل داشتن یک کارمند یا مدیری که بتواند در برهه های مختلف، انگیزه کارمندان را تامین کند، یک دارایی گرانبها است. این درجه از اهمیت به این دلیل است که این مدیران به شرکت كمك می‌کنند تا کارها با بهترین کیفیت انجام و نهایتا رسیدن اهداف بزرگ دست یافتنی باشد.
افرادی در مجموعه شما وجود دارند که در تیمشان ایجاد انگیزه کرده و کارمندان را همیشه رو به جلو سوق میدهند. شما تیمی می‌خواهید که هیچ چیز و هیچ کس نتواند جلوی آن را بگیرد. انگیزه یک فاکتور کلیدی در ایجاد تیم رویایی شما است.

“همانطور که می‌دانیم، هیچ چیز نمی‌تواند انسانی با نگرش ذهنی درست را متوقف کند”

توماس جفرسون

  • هنر ارتباط با افراد را فرا بگیرید

بدون مهارت‌های ارتباطی، ایجاد انگیزه در تیم تحت اختیارتان آسان نخواهد بود و همانطور که گفته شد، دست یافتن به اهداف در نهایت با داشتن انگیزه بالا حاصل می‌شود. پس میتوان اینطور نتیجه گیری کرد که ارتباطات مؤثر با افراد تیم، موضوعی است که باید خواسته هر مدیر باهوشی باشد.
وقتی با تیم خود ارتباط برقرار می‌کنید، حتما از کلمات تاثیرگذار استفاده شود تا کارمندان ‌تان پیام شما را به صورت موثرتری دریافت کنند. به یاد داشته باشید که:

همیشه انتظارات‌ تان را شفاف و روشن بیان کنید.

  • شنونده‌ای عالی باشید

دستیابی به مهارت‌های ارتباطی، مستلزم بهره مندی از توانایی شنیداری موثر است. کارمندان شما شاید دارای افکار و ایده‌هایی باشند که بتوانند روند کسب و کارتان را بهبود بخشند، پس شما به عنوان یک مدیر، رهبر و محرک، مهم است که به آن‌ها گوش دهید و نظرات مفیدشان را به کار گیرید. همانطور که گفته شد این کار علاوه بر اثرات مثبت بر روند کسب و کار به کارکنان احساس دیده شدن، مفید بودن و تعلق خاطر بیشتر به مجموعه را تزریق خواهد کرد و درکل انگیزه ها را بالا خواهد برد.

Two Birds One Stone

یک تیر و دو نشون

پس همیشه باید آماده گوش دادن باشید، صرف‌نظر از اینکه مسئله مطرح شده‌ مربوط به کار است یا خیر. احتمال دارد که کارمند شما، در زمان هایی خاص صرفاً کسی را برای صحبت کردن نیاز داشته باشند.

  • به زندگی کارمندان خارج از کار توجه کنید

از نکاتی که به عنوان یک کارآفرین باید به آن توجه خاص داشته باشید این نکته است که انگیزه های کارمندانتان در مورد کسب و کار شما به اندازه خودتان در اولویت اول نیست و یا حداقل متفاوت با نگرش شماست. در مجموع میتوان گفت که کسب و کارتان، همیشه به همان اندازه که برای خودتان مهم است، شاید برای دیگران اولویت بالایی نداشته باشد. برای مقابله با این نوع بی‌انگیزگی، مطمئن شوید کارهایی را که احساس می‌کنید تیم شما جهت ایجاد علاقه و انگیزه به آن‌ها نیاز دارد، انجام داده و یا برنامه ایی مدون برای انجام دقیق آن در دست دارید. کارهایی نظیر، برنامه مرخصی سالیانه، اجازه انجام و تنظیم زمانی برای انجام کارهایی که کارمندان دوست دارند بدون مزاحمت برای دیگران در محیط شرکت انجام دهند، (بطور مثال دورهمی های کوتاه) بطور کل سعی کنید به بهانه های مختلف تلاش کنید، محیط آرام و شادی برای همه ایجاد نمایید.
زندگی کارمندان خارج از محیط کار، به آن‌ها انرژی و انگیزه می‌دهد که یک کارمند عالی باشند. این بخش از زندگی آن‌ها را، هر از گاهی با فراهم کردن امکان تجدید قوا، کامل کنید.

  • دوست داشتنی باشید

خوب است که اصل دوست داشتن را برای ایجاد علاقه و انگیزه در مجموعه بکار ببرید. فکر میکنم این نکته را از ما قبول کنید که هر چه شخصی را بیشتر دوست داشته باشید، احتمال این که توسط او متقاعد شوید بیشتر است. بنابراین وقتی به تیم خود انگیزه می‌دهید، اطمینان حاصل کنید که مقدمات لازم را برای پذیرش از طرف آنها فراهم کرده‌اید.

  • عمل متقابل

عمل متقابل کمی شبیه قانون سوم نیوتن است. به این معنا است که اگر چیزی ببخشید، در عوض چیزی نیز دریافت خواهید کرد.

از هر دست بدی، از همون دست پس میگیری

این اصل را خیلی راحت می توانید در تیمتان انجام و مدیریت کنید. به این صورت که اگر شما چیزی به تیم بدهید، احتمالاً تیم شما هم در ازای آن به شما چیزی خواهد داد. اگر عمل بخشیدن شما به کوچکی یک قوطی نوشابه یا یک وعده غذایی مشترک در روز چهارشنبه باشد، پاداش شما، انگیزه بیشتر کارکنان شما است.
چیزی که به تیم خود می‌بخشید می‌تواند عملی به سادگی تعیین زمانی برای استراحت و رفع سختی در طول روز باشد. این بدان معناست که کارمندان شما می‌توانند در حین کار، خوشحال و پر انرژی بمانند در حالی که بازده و راندمان کارشان نیز افزایش می‌یابد.

  • اثبات اجتماعی

استفاده از اصل اثبات اجتماعی راهی عالی است که رهبران می توانند برای ایجاد انگیزه در تیم خود استفاده کنند. اثبات اجتماعی در واقع نشان دادن کار خوب دیگران برای تأیید کار تیم است.
تجلیل از یکی از اعضای تیم بخاطر عملکرد خوبش، دیگر افراد تیم را به تلاش برای رسیدن به موفقیت های مشابه سوق می‌دهد.
جشن گرفتن برای کار خوب یک کارمند، سالگرد شروع فعالیت در شرکت، یا یک موفقیت بزرگ که اخیرا تیم شما به آن دست یافته، همگی راه‌های اثبات اجتماعی است. این امر به افراد اجازه می‌دهد تا با توجه به آنچه دیگران انجام می‌دهند، انگیزه بیشتری برای انجام کارهای خود داشته باشند. ترکیب اصل اثبات اجتماعی با اندکی تعریف و تمجید، انگیزه ها را افزایش می‌دهد.

  • شراکت به جای ریاست

مشارکت با کارمندان به آن‌ها احساس مسئولیت مشترک را القاء می‌کند. این سبک مدیریتی باعث می‌شود تا در تیم کارکنان، شیوه‌ کاری خود انگیزشی نهادینه شود. چرا که کارمند احساس مسئولیت کرده و می‌داند که اگر کار خود را به درستی انجام دهد، این عمل او دیده شده و حتی شاید پاداشی در انتظار او است.
سبک مدیریت سنتی و ریاستی، می‌تواند برای کسب و کارها بسیار نامطلوب باشد. اگر افراد احساس کنند که مدیریت همیشه مراقب کارمندان است، مجازات جز اصلی‌ترین گزینه‌های روی میز ریاست است و همچنین حوزه مسئولیت‌ها کاملا مشخص نیست، ناخواسته تبدیل به تیمی متشکل از کارکنانی بی‌انگیزه خواهند شد.

زاکربرگ

نتیجه گیری

برای درک اصول اساسی چگونگی ایجاد انگیزه در کارمندان، باید بدانید که همه عوامل انگیزشی مبتنی بر مسائل مالی نیست. برای اینکه یک رهبر عالی در محل کار باشید، باید بتوانید به تیم خود انگیزه دهید. از آنجا که افراد خصوصیات اخلاقی متفاوتی دارند، باید از چندین روش مختلف برای ایجاد انگیزه استفاده کنید.