راهکارهایی برای افزایش بهره وری و روحیه کاری کارمندان
بدیهی است که کارمندان شما هم مثل همه آدمهای دنیا دارای خصوصیات و رفتارهای انسانی هستند. بنابراین روزهایی هم هست که حس و حال انجام هیچ کاری را ندارند. علت این چنین رفتارهایی، تنفر کارمندمتان از کار خود یا محیط کاری نیست. بلکه موضوع فقط این است که هر کسی ممکن است روزهای بدی را هم در محیط کاری خود تجربه کند.
گاهی اوقات ممکن است که محیط کاری به دلیل حجم زیاد فشار کاری یا تحمیل اتمام یک پروژه خاص زودتر از موعد مقرر، با استرس و تنش بسیار زیاد همراه باشد. این اتفاقات هیچ یک از کارمندان شما را خوشحال نمیکند و هرگز باعث لبخند زدن آنها نخواهد شد. نتیجه این قضیه تنها تضعیف هر چه بیشتر روحیهی نیروهای انسانی شما است.
در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با برخی از بهترین، سادهترین و حتی کم خرجترین راهکارها برای خوشحال کردن کارمندان در محیط کار و تزریق نشاط بیشتر بین افراد برای افزایش بهرهوری و سلامت روانی آشنا کنیم. برخی از این راهکارها در ادامه این مقاله توضیح داده خواهند شد.
-
تعریف و تمجید کردن
تعریف و تمجید کردن از کارمندی که اخیرا وظیفه مربوط به خود را به نحو احسن و با موفقیت به اتمام رسانده است می تواند یک راهکار سریع برای تزریق روحیه و خوشحال کردن کارمندان باشد. شاید بتوان گفت بسیاری از مردم، انسانهایی قدردان و سپاسگزار نیستند. پس شاید زمانش رسیده که امروز از یکی از کارمندان خود تعریف کنید. اگر او وقت و انرژی قابل توجهی برای انجام وظیفه محول شده خود صرف کرده است، قدردانی شما برای آن فرد بسیار ارزشمند خواهد بود. مطمئن باشید که یک تعریف ساده، هیچ خرجی برای شما ندارد.
-
باز نگه داشتن درب
باز نگه داشتن درب برای همکار یا کارمندی که پشت سر شما در حال ورود به محل کار است، با این که ممکن است یک کار بسیار ساده به نظر برسد، اما پیام بسیار مهمی را با خود به همراه دارد. مخصوصا اگر این کار توسط یک مدیر انجام شود. در واقع شما با این عمل یک حس احترام و توجه را در فرد مورد نظر بوجود می آورید. در واقع هنگامی که درب را برای کارمند خود باز نگه میدارید، به آنها حس متعلق بودن به مجموعه را منتقل میکنید. به نحوی که اهمیت آنها را از دیدگاه شما نشان میدهد.
-
تعارف کردن خوراکی
به نظر من قانون نانوشته ای وجود دارد که میگوید: “راه رسیدن به قلب، از شکم میگذرد” پس کیست که دلش یک پرس چلو کباب برگ مخصوص مجانی نخواهد؟ کلوچههای خانگی چطور یا حتی چند عدد میوه، حتی یک شکلات ساده… اگر از سمت مدیر هم رسیده باشد که دیگر هر چه باشد نکوست!
-
اشتراک گذاری مهارتها
به اشتراک گذاری مهارتها یا نکاتی که به تازگی آموخته اید یک راهکار دیگر برای تزریق شادی است. یک راه سریع برای خوشحال کردن کارمندتان است. از یک فرمول کوچک آشپزی گرفته تا نکته ای ظریف در عکاسی حرفه ای. به اشتراک گذاشتن مهارت هایی که در ساعات غیر کاری یاد گرفته اید می تواند از شما تصویری سخاوتمند به کارمندان ارائه دهد. اشتراک اطلاعات با کارمندان به آنها حس سودمندی بیشتری خواهد داد.
-
تشویق کردن
پروژهها و وظایف در محل کار گاهاً میتوانند بسیار بزرگ و پر استرس باشند. پس کارمندانی را که در حال حاضر وضعیت نابسامانی دارند، تشویق کنید. به محض این که کارمند شما، سخنان دلگرمکنندهای از مدیریت دریافت کند، مطلع میشود که مدیریت از وضعیت او آگاه بوده و حامی اوست.
-
گفتن یک لطیفه و یا داستان بامزه
اخیرا یک لطیفه جدید شنیدهاید؟ با گفتن یک لطیفه ساده یا یک خاطره کوچک با مزه یا حتی اتفاق جالبی که امروز صبح برای شما پیش آمده، کارمندان خود را سرحال کنید. شوخی کردن باعث می شود تا کارمندان روز کاری خود را هیجانانگیزتر و پرنشاط تر آغاز کنند. حتما به این نکته توجه کنید که شوخی شما برای هیچ کدام از کارمندان آزاردهنده یا توهین آمیز نباشد. اگر لطیفه یا داستان تازه ای ندارید میتوانید یکی از کلیپ های YouTube یا یک استند آپ از کمدین مورد علاقهی خود را به اشتراک بگذارید.
-
گل خریدن
جدا از زیبایی و بوی شگفت انگیز گلها که حقیقتی واضح است؛ نگاه کردن به این گیاهان خارقالعاده به سادگی میتواند به هر کسی احساس خوشحالی و انرژی بیشتری بدهد. گلها، همچنین خلاقیت را تقویت کرده و به یک میز خالی جلوهای درخشان میدهند. پس چرا با ارسال یک دسته گل همراه با یک یادداشت تشکر، کارمند ویژه خود را خوشحال نکنید؟
-
لبخند زدن
لبخند زدن، یک راه سریع دیگر برای خوشحال کردن کارمندان شما است. هیچ کس یک مدیر عبوس و بدخلق را دوست ندارد. کارفرمایی که مرتباً لبخند می زند، در ذهن کارمندان خود چهرهای دوستانه ترسیم میکند. لبخند زدن باعث احساس شادی بیشتری میشود. درنتیجه زمان آن فرا رسیده که از شر چهرهی در هم رفته خود خلاص شوید. لبخندی بر لب بزنید و به خود و دیگر افراد احساس بهتری القا کنید. بسیاری از افراد از تاثیرات مثبت یک لبخند ساده غافل اند.
-
ناهار دورهمی
همکاران را دورهم جمع کنید و ناهار را کنار هم میل کنید. یک روز از هفته را به این برنامه اختصاص دهید. از نیروهای خود بخواهید تا غذاهایشان را بیاورند و در صورت تمایل آن را با همکاران خود به اشتراک بگذارند. به این ترتیب، هر کسی سهمی از غذاهای مختلف با طعمهای متفاوت خواهد داشت. تجربه ای بینظیر که فضایی دوستانه و کاملا صمیمی را به محیط کار خواهد بخشید. هیچ کس دوست ندارد به تنهایی ناهار بخورد؛ پس چرا با هم غذا نخورید و در این روند با یکدیگر بیشتر آشنا نشوید؟
-
پخش موسیقی در محیط
موسیقی زبان مشترک همه ما آدمها است. وقتی تیم شما روز بدی را تجربه میکند، پخش یک موسیقی آرامش بخش میتواند وضعیت روحی و همچنین بهرهوری را به طور چشمگیری بهبود بخشد. بنابراین برخی از آهنگ های مورد علاقهی خود را جمع کرده و از ضرباهنگ برای پیشروی تا انتهای ساعت کاری استفاده کنید. اگر بعدازظهر چهارشنبه است، زمان شروع پخش آهنگ و شمارش معکوس آخر هفته فرارسیده است. به یاد داشته باشید که موسیقی، پل ارتباطی مردم و قویترین فعالیت دوستانه است.
-
جشن گرفتن
هنگامی که یکی از کارمندان شما به تازگی به یک موفقیت شخصی دست یافته است مثل خریدن یک ماشین جدید یا تولد یک عضو جدید در خانواده، خبر را به همه اعلام کنید و در یک روز آخر هفته خوب ، مراسمی شاد و مفرح برگزار کنید. از کارمندان خود بهجای کارهایی که برای شما انجام میدهند، به خاطر موفقیتهای فردی قدردانی کنید. موفقیتهایی مثل اتمام یک دو ماراتن، برنده شدن در یک مسابقه، خریدن یک خانه جدید یا فارغ التحصیلی از یک دوره آموزشی، نمونه های قابل تحسین هستند. حتی می توانید اتاق یا میز کار این کارمندتان را با بادکنک یا چیزهای دیگر تزئین کنید.
یکی دیگر از راههای سریع خوشحال کردن کارمندان، انتشار انرژی مثبت و انتقال حس خوب از طریق یک گفتگو در زمان استراحت است. این انرژی بین شما و کارمندان گسترش یافته و هر دو شخص کارمند و کارفرما، زمان استراحت شادتری خواهند داشت.
و اما حرف آخر…
علاوه بر مواردی که در این مقاله به آن ها پرداخته شد، راهکارهای دیگری نیز برای خوشحال کردن کارمندانتان وجود دارد. هنگامی که بیش از پیش، توجه خود را به خوشحال کردن کارمندان و آسانتر کردن وظایف روزمرهشان متمرکز میکنید، بهرهوری و همینطور حس وفاداری به سازمان را در روحیه کارمندان خود تقویت می کنید.
با ذکر تمامی این راهکارها، اکنون نوبت شماست که این روش های ساده و سریع را در محیط کاری خود عملی کنید تا نتایج شگفت انگیز آن را هر چه سریعتر در اطرافیان خود مشاهده کنید.