پروفایل شما یک سند آنلاین است
یک جمله قدیمی میگوید: “چنانچه یک وبسایت خوب تبلیغ نشود، مانند تابلوی تبلیغاتی است که در زیرزمین نگهداری میشود.” کسانی که میدانند چگونه از لینکدین برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود استفاده کنند باید در نظر داشته باشند که یک کمپین موفق لینکدین از چه چیزهایی تشکیل شده است. یک کمپین موفق لینکدین از یک پروفایل قوی به همراه ایجاد یک شبکه هدفمند و داشتن ارتباط مکرر تشکیل شده است. هر چیزی غیر از این منجر به یافتن شغل مورد نظر نخواهد شد. اجازه دهید با جزئیات بیشتر به این سه مؤلفه بپردازیم.
ایجاد یک پروفایل لینکدین قوی
یک پروفایل قوی برای کمپین LinkedIn امری ضروری است. پروفایل همان چیزی است که توانایی شما را به کارفرمایان نشان میدهد. در هنگام ساختن یک پروفایل چند اصل اساسی وجود دارد که باید آنها را درنظر داشته باشید:
- کامل بودن پروفایل: تکمیل کردن تصویر پسزمینه، عکس پرسنلی، عنوان، خلاصه، بخش تجربیات، آموزشها، مهارتهای قوی فردی و سایر بخشها که توسط لینکدین مشخص میشود.
- سودمندی مهارتها و دانش شما برای کارفرما: بیان کنید دستاوردهای شغل شما چه ارزشی برای کسبوکار و کارفرما ایجاد میکند. به این نکته توجه کنید که نوشتن رزومه در پروفایل اشتباهی است که بسیاری از افراد جویای کار مرتکب میشوند. آنها برای راحتی رزومه خود را در پروفایل خود کپی و پیست میکنند!
- ایجاد جذابیت برای بازدیدکنندهها: پروفایل شما باید برای بازدیدکننده جذابیت داشته باشد مخصوصآ استخدام کنندگانی که ریزبینی خاصی در کارشان دارند و از طریق LinkedIn Search به دنبال نیروی انسانی موردنظر میگردند.
- انعکاس شخصیت شما در پروفایل: پروفایل شما یک سند آنلاین است. بهتر است پروفایل خود را از دید شخص اول بنویسید. تنها در صورتی که متناسب با شخصیت شماست از دیدگاه شخص سوم بنویسید.
ایجاد یک شبکه لینکدین هدفمند
من یک مشتری را به یاد میآورم که رزومه خوبی داشت اما فقط به 80 نفر وصل شده بود. وقتی به او گفتم که او باید با افراد بیشتری ارتباط برقرار کند، گفت فقط میخواهد با افرادی که میشناسد ارتباط برقرار کند.در واقع شما باید برای آشنایی بیشتر باید با آنهایی که شما را نمیشناسند در ارتباط باشید. اگر کسی هستید که مفهوم ارتباط با افراد هدفمند را درک نمیکنید، کمپین لینکدین چندان اثر بخش نخواهد بود.
در لینکدین با چه کسانی ارتباط برقرار کنیم؟
بیایید به برخی از افرادی که باید با آنها ارتباط برقرار کنید نگاهی بیندازیم:
- همکاران سابق شما در درجه اول اهمیت هستند، زیرا آنها عملکرد شما را به خوبی میدانند و احتمالا علاقمندند شما موفق باشید. بسیاری از افراد متقاضی شغل برای ارجاع به کار معمولا به همکاران سابق خود متکی هستند.
- دومین ردیف ارتباطهای شما باید با افرادی باشد که در شغل و پیشه مشترک هستید و بیشترین مشترکات را با آنها دارید. به عنوان مثال اگر شما یک حسابدار در صنایع تولید هستید، ایجاد ارتباط با اشخاصی مانند خود شما منطقیتر به نظر میرسد. از آن جهت که آنها ممکن است از فرصتها آگاهی بیشتری داشته باشند و اطلاعات خوبی ارائه کنند، به ویژه اگر در حال حاضر مشغول بکار هستند. با افراد تصمیمگیرنده و دستندرکاران شرکتها ارتباط برقرار کنید.
- سطح سوم ممکن است برای شما با ارزش باشد، اگر قبل از اینکه شرکتی به آگهی جذب نیرو بدهید با افراد درون آن شرکت ارتباط برقرار کنید بهتر میتوانید در مورد آن شرکت تحقیق کنید. علاوه بر اینکه به داشتن روابط همکاری بهتر در آینده به شما کمک میکند.
درگیربودن با ارتباطات خود در لینکدین
همه ما با جمله “از یاد برود هرآنچه از دیده برفت” آشنا هستیم. ارتباطات خود را حفظ کنید و لینکهای خود را گسترش دهید تا در ذهنها ماندگار باشید. این موضوع نیاز مند فعالیت داشتن در لینکدین است که متاسفانه بسیاری از کاربران تمایلی به انجام این فعالیتها ندارند. یک پیشنهاد خوب این است که حداقل چهار روز در هفته، روزی 20 دقیقه را به لینکدین اختصاص دهید. این کار اصلا سخت نیست.
به عنوان مثال، مواردی که هر کسی میتواند به اشتراک بگذارد:
- نکته یا مقالهای که برای شبکه ارتباطات شما ارزشمند است.
- یک پیشنهاد بروز یا پرسیدن سؤالی که پاسخ وسوسه برانگیزی به همراه دارد.
- قدردانیهای خاص از ارتباطات
مارک آنتونی دایسون، مشاور شغلی و خالق پادکست محبوب “صدای جویندگان شغل” (The Voice of Job Seekers) میگوید: درگیر کردن مخاطب چیزی نیست که بتوان راحت از آن عبور کرد. وی همچنین میافزاید: “حالا که اهمیت تعامل را میدانیم، توجه به داشتن لحن مناسب در پیامها و پاسخ به پستهای گروهی نیز چندان خالی از لطف نیست. مردم احساس ارزشمندی و امنیت را دوست دارند، پس بدون اینکه موجب شوید کسی احساس کم ارزش بودن کند، مشاوره، نظر یا پیامتان را به اشتراک بگذارید.
به عنوان نکته پایانی باید اضافه کنم که از اشتراک گذاری “محتوایFacebook در لینکدین خود خودداری کنید چراکه اکثر آنها به قدردانی ختم نمیشوند.
چگونه در لینکدین مورد توجه قرار بگیریم؟
تنها اتصال به لینکدین ، داشتن پروفایل عالی و ارتباط با افراد کافی نیست. تا وقتی که شما به صورت آنلاین با افراد ارتباط نداشته باشید و به صورت خصوصی با آنها در تماس نباشید هنوز این ارتباط به اندازه کافی موثر نیست. بهتر است از طریق تماس تلفنی یا اسکایپ گفتگو کنید و به صورت حضوری ملاقات کنید.
Donna Serdula ، یک مقام مسئول در پروفایلهای لینکدین و نویسنده نسخه بهینه سازی پروفایل لینکدین برای Dummies، کمپین لینکدین را این چنین خلاصه میکند: “درست است که موفقیت در لینکدین به یک پروفایل استراتژیک بهینه و جذاب وابسته است، اما این همه ماجرا نیست! برای اینکه در لینکدین دیده شوید، به یک شبکه قوی و مستحکم نیاز دارید. برای داشتن بازدید، شما باید یک منبع جذاب از پستها، نظرات، اشتراک گذاریها و مقالات را داشته باشید. برای اینکه مورد توجه قرار گیرید، باید بر ارزشهای خود بیفزایید، از دیگران الهام بگیرید و از آن لذت ببرید.”