تنها داشتن یک پروفایل عالی کافی نیست

پروفایل شما یک سند آنلاین است

یک جمله قدیمی می­گوید: “چنانچه یک وب­سایت خوب تبلیغ نشود، مانند تابلوی تبلیغاتی است که در زیرزمین نگهداری می­شود.” کسانی که می­دانند چگونه از لینکدین برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود استفاده کنند باید در نظر داشته باشند که یک کمپین موفق لینکدین از چه چیز­هایی تشکیل شده است. یک کمپین موفق لینکدین از یک پروفایل قوی به همراه ایجاد یک شبکه هدفمند و داشتن ارتباط مکرر تشکیل شده است. هر چیزی غیر از این منجر به یافتن شغل مورد نظر نخواهد شد. اجازه دهید با جزئیات بیشتر به این سه مؤلفه بپردازیم.

ایجاد یک پروفایل لینکدین قوی

یک پروفایل قوی برای کمپین LinkedIn امری ضروری است. پروفایل همان چیزی است که توانایی شما را به کارفرمایان نشان می­دهد. در هنگام ساختن یک پروفایل چند اصل اساسی وجود دارد که باید آن‌ها را درنظر داشته باشید:

  1. کامل بودن پروفایل: تکمیل کردن تصویر پس­زمینه، عکس پرسنلی، عنوان، خلاصه، بخش تجربیات، آموزش­ها، مهارت­های قوی فردی و سایر بخش­ها که توسط لینکدین مشخص می­شود.
  2. سودمندی مهارت‌ها و دانش شما برای کارفرما: بیان کنید دستاوردهای شغل شما چه ارزشی برای کسب‌و‌کار و کارفرما ایجاد می‌کند. به این نکته توجه کنید که نوشتن رزومه در پروفایل اشتباهی است که بسیاری از افراد جویای کار مرتکب می­شوند. آن‌ها برای راحتی رزومه خود را در پروفایل خود کپی ­و پیست می­کنند!
  3. ایجاد جذابیت برای بازدیدکننده‌ها: پروفایل شما باید برای بازدیدکننده جذابیت داشته باشد مخصوصآ استخدام کنندگانی که ریزبینی خاصی در کارشان دارند و از طریق LinkedIn Search به دنبال نیروی انسانی موردنظر می­گردند.
  4. انعکاس شخصیت شما در پروفایل: پروفایل شما یک سند آنلاین است. بهتر است پروفایل خود را از دید شخص اول بنویسید. تنها در صورتی که متناسب با شخصیت شماست از دیدگاه شخص سوم بنویسید.

نمونه پروفایل لینکدین

ایجاد یک شبکه لینکدین هدفمند

من یک مشتری را به یاد می­آورم که رزومه خوبی داشت اما فقط به 80 نفر وصل شده بود. وقتی به او گفتم که او باید با افراد بیشتری ارتباط برقرار کند، گفت فقط می­خواهد با افرادی که می­شناسد ارتباط برقرار کند.در واقع شما باید برای آشنایی بیشتر باید با آن‌هایی که شما را نمی­شناسند در ارتباط باشید. اگر کسی هستید که مفهوم ارتباط با افراد هدفمند را درک نمی­کنید، کمپین لینکدین چندان ­اثر بخش نخواهد بود.

آموزش لینکدین

در لینکدین با چه کسانی ارتباط برقرار کنیم؟

بیایید به برخی از افرادی که باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید نگاهی بیندازیم:

  • همکاران سابق شما در درجه اول اهمیت هستند، زیرا آن‌ها عملکرد شما را به خوبی می­دانند و احتمالا علاقمندند شما موفق باشید. بسیاری از افراد متقاضی شغل برای ارجاع به کار معمولا به همکاران سابق خود متکی هستند.
  • دومین ردیف ارتباط­های شما باید با افرادی باشد که در شغل و پیشه مشترک هستید و بیشترین مشترکات را با آن‌ها دارید. به عنوان مثال اگر شما یک حسابدار در صنایع تولید هستید، ایجاد ارتباط با اشخاصی مانند خود شما منطقی­تر به نظر می­رسد. از آن جهت که آن‌ها ممکن است از فرصت­ها آگاهی بیشتری داشته باشند و اطلاعات خوبی ارائه کنند، به ویژه اگر در حال حاضر مشغول بکار هستند. با افراد تصمیم‌گیرنده و دستندرکاران شرکت‌ها ارتباط برقرار کنید.
  • سطح سوم ممکن است برای شما با ارزش باشد، اگر قبل از اینکه شرکتی به آگهی جذب نیرو بدهید با افراد درون آن شرکت ارتباط برقرار کنید بهتر می‌توانید در مورد آن شرکت تحقیق کنید. علاوه بر اینکه به داشتن روابط همکاری بهتر در آینده به شما کمک می‌کند.

درگیربودن با ارتباطات خود در لینکدین

همه ما با جمله “از یاد برود هرآنچه از دیده برفت” آشنا هستیم. ارتباطات خود را حفظ کنید و لینک‌های خود را گسترش دهید تا در ذهن‌ها ماندگار باشید. این موضوع نیاز مند فعالیت داشتن در لینکدین است که متاسفانه بسیاری از کاربران تمایلی به انجام این فعالیت‌ها ندارند. یک پیشنهاد خوب این است که حداقل چهار روز در هفته، روزی 20 دقیقه را به لینکدین اختصاص دهید. این کار اصلا سخت نیست.

به عنوان مثال، مواردی که هر کسی می­تواند به اشتراک بگذارد:

  • نکته یا مقاله‌ای که برای شبکه ارتباطات شما ارزشمند است.
  • یک پیشنهاد بروز یا پرسیدن سؤالی که پاسخ وسوسه برانگیزی به همراه دارد.
  • قدردانی­های خاص از ارتباطات

مارک­ آنتونی­ دایسون، مشاور شغلی و خالق پادکست محبوب “صدای­ جویندگان ­شغل” (The Voice of Job Seekers) می­گوید: درگیر کردن مخاطب چیزی نیست که بتوان راحت از آن عبور کرد. وی همچنین می­افزاید: “حالا که اهمیت تعامل را می­دانیم، توجه به داشتن لحن مناسب در پیام‌ها و پاسخ به پست‌های گروهی نیز چندان خالی از لطف نیست. مردم احساس ارزشمندی و امنیت را دوست دارند، پس بدون اینکه موجب شوید کسی احساس کم ارزش بودن کند، مشاوره، نظر یا پیام‌تان را به اشتراک بگذارید.

به عنوان نکته پایانی باید اضافه کنم که از اشتراک گذاری “محتوایFacebook  در لینکدین خود خودداری کنید چراکه اکثر آن‌ها به قدردانی ختم نمی­شوند.

ساخت گروه در لینکدین

چگونه در لینکدین مورد توجه قرار بگیریم؟

تنها اتصال به لینکدین ، داشتن پروفایل عالی و ارتباط با افراد کافی نیست. تا وقتی که شما به صورت آنلاین با افراد ارتباط نداشته باشید و به صورت خصوصی با آن‌ها در تماس نباشید هنوز این ارتباط به اندازه کافی موثر نیست. بهتر است از طریق تماس تلفنی یا اسکایپ گفتگو کنید و به صورت حضوری ملاقات کنید.

Donna Serdula ، یک مقام مسئول در پروفایل­‌های لینکدین و نویسنده نسخه بهینه سازی پروفایل لینکدین برای Dummies، کمپین لینکدین را این چنین خلاصه می­کند: “درست است که موفقیت در لینکدین به یک پروفایل استراتژیک بهینه و جذاب وابسته است، اما این همه ماجرا نیست! برای اینکه در لینکدین دیده شوید، به یک شبکه قوی و مستحکم نیاز دارید. برای داشتن بازدید، شما باید یک منبع جذاب از پست­‌ها، نظرات، اشتراک گذاری­‌ها و مقالات را داشته باشید. برای اینکه مورد توجه قرار گیرید، باید بر ارزش­‌های خود بیفزایید، از دیگران الهام بگیرید و از آن لذت ببرید.”