ایجاد تصویری مثبت و فراموش نشدنی در ذهن مخاطبین مورد نظر
استخدام افراد با استعداد و حرفه ای در تخصص های مختلف به ترکیبی از خلاقیت و پشتکار نیاز دارد. تکنولوژی راه های ساده ای برای انتشار گسترده آگهی های استخدام در اختیار شما قرار داده است. هر چند می بایست، برای جلب توجه افراد واجد شرایط و ایجاد انگیزه در آنها، خلاقیت به خرج دهید.
در اینجا چند استراتژی استخدام برای جلب نظر متقاضیان جویای کار را ارائه کرده ایم که امیدواریم به شما کمک کند تا تصویری مثبت و فراموش نشدنی از شرکت تان در ذهن مخاطب ایجاد کرده و بهترین افراد را استخدام کنید.
استراتژی استخدام چیست؟
استراتژی استخدام یک برنامه اجرایی برای شناسایی و استخدام کارمندان با استعداد و توانمند است. در واقع استراتژی استخدام از نقطه آغاز این روند که همان ثبت آگهی استخدام است تا مصاحبه و ارجاع به کار را دربر می گیرد.
شما در هر مرحله از روند استخدام کارمند که باشید میتوانید از راهنمایی های این مقاله استفاده کنید.
1- با متقاضیان مانند مشتری رفتار کنید
اولین تاثیرپذیری متقاضی از یک مصاحبه تلفنی یا حضوری بسیار مهم است. سعی کنید این حس را به متقاضی القاء کنید که او را برای انجام کار مناسب میدانید و از آشنایی با وی خوشحال شده اید. تصور کنید متقاضی که با او صحبت میکنید، مشتری شماست و با او همانطور رفتار کنید که با مشتریتان رفتار میکنید.
2- همیشه محترمانه رفتار کنید
مصاحبه چه تماس تلفنی باشد چه کنفرانس ویدیویی و یا جلسه حضوری، حضور به موقع شما اهمیت زیادی دارد. اگر تاخیر داشته باشید، به متقاضی اجازه می دهید تا قضاوت درستی در مورد شما نداشته باشد.
3- مهمان نواز باشید
هنگامی که متقاضی وارد جلسه مصاحبه میشود، از وی بپرسید که آیا دوست دارد چیزی بخورد و به نحوی رفتار کنید که تا حد ممکن احساس راحتی داشته باشد.
4- در دسترس باشید
اطلاعات تماستان را در اختیار متقاضیان قرار دهید تا آنها بتوانند برای سوالات و نگرانیهایی که در فرآیند استخدام دارند، با شما ارتباط برقرار کنند.
5- از شبکههای اجتماعی استفاده کنید
شبکههای اجتماعی ابزاری جالب برای استخدام هستند. انتشار آگهی استخدام از طریق شبکهی اجتماعی که در آن فعال هستید امکان مکالمه دوطرفه با متقاضیان را برای شما فراهم می کند. حتی اگر مخاطبان شما علاقه ای به آن شغل نداشته باشند، ممکن است افراد مناسبی را مد نظر داشته و به شما معرفی کنند. به اشتراک گذاشتن عکسها و ویدئوها، این فرصت را به مخاطبان و متقاضیان احتمالی میدهد که با فرهنگ شرکتتان آشنا شوند.
6- استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی کارکنان
احتمالا بسیاری از کارمندان شما در شبکههای اجتماعی ارتباطات با کیفیتی دارند که ممکن است از ارتباطات شما قوی تر باشد. میتوانید از آنها بخواهید که در صفحات اجتماعیشان شرکت و فعالیتهای شرکت را معرفی کنند یا مخاطبان خود را به صفحه شرکت ارجاع دهند. داشتن یک برنامه و ایجاد انگیزه به شکل پاداش و رقابت، میتواند فعالیت کارمندانتان را بیشتر کرده و تلاش کنند تا بهترین استعدادی باشند که شما در شرکت میشناسید.
7- یک توصیف جذاب درباره شغل مورد نظر بنویسید
نوشتن یک توصیف دقیق و کامل درباره شغل مورد نظر برای جذب متقاضیان واجد شرایط ضروری است.
در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
- تا جاییکه ممکن است عناوین را مشخص کنید. هرچه عنوان دقیقتر باشد تاثیر بیشتری روی با استعدادترین و مناسبترین متقاضیان کار میگذارید.
- یک توصیف ترغیب کننده بنویسید. توجه داشته باشید که این توصیفات برای متقاضیان کار این انگیزه را ایجاد کند تا بخواهند در شغل و شرکت مورد نظر استخدام شوند.
- عناوین شامل موارد اصلی باشند. مسئولیتهای اصلی، مهارتهای فیزیکی و غیرفیزیکی و فعالیتهای روزمره را بیان کنید و توضیح دهید که شغل مورد نظر چه موقعیتی در شرکت دارد.
- توضیحات مختصر باشند. آگهیهای استخدامی که بین 700 تا 2000 کلمه هستندبازدیدهای بیشتری داشته اند.
8- برای بازدید بیشتر آگهیتان در سایتها، هزینه کنید
از آنجایی که هر روز هزاران آگهی استخدام بارگذاری میشوند، شانس دیده شدن آگهی استخدام شما در روزهای بعد از انتشار کاهش مییابد. بهترین راه برای اینکه مطمئن باشید آگهی شما همیشه بازدید کننده دارد پرداخت هزینه است که باعث میشود آگهی شما در بالای فهرست جستجوهای مرتبط نمایش داده می شود.
9- رزومههای آنلاین را چک کنید
سایتهای زیادی وجود دارند که رزومه میلیونها جوینده کار را در زمینه ها و شهرهای مختلف به صورت آنلاین در اختیار شما قرار میدهند. کارفرمایان میتوانند به سرعت متقاضیان را بر اساس مهارت و شهر مورد نظرشان پیدا کنند. در برخی از سایتها با ساخت یک نام کاربری، رزومههای جدیدی را که در زمینه و شهر مورد نظر شما ثبت میشوند به صورت روزانه برایتان ایمیل خواهد شد.
10- به رویدادهای مرتبط با حوزه کاری خود توجه کنید
به رویدادهای مرتبط با حوزه کاری خود که به ظاهر غیرمرتبط با استخدام کارمند است توجه کنید. این رویدادها فرصتی عالی برای دیدار با متخصصان باانگیزه، مشتاق ارتباط و پیشرفت در حوزه کاری خود هستند. به عنوان مثال اگر در جستجوی یک مهندس نرم افزار هستید، یک انجمن متمرکز بر توسعه نرمافزار پیدا کنید و در یکی از نشستهای آنها شرکت کنید.
11- از همتایان شغلی در فرآیند مصاحبه استفاده کنید
گاهی اوقات بهترین فرد برای مصاحبه با یک متقاضی، کسی است که هم اکنون در همان نقش مشغول به کار است. این کارمند در بهترین موقعیت است و میتواند تایید کند که آیا متقاضیان مهارت و تجربه لازم برای انجام این کار را دارند. همچنین کارمندان فعلی با توضیح دقیق از وظایف روزانه و تجربیاتشان میتوانند به متقاضیان کمک کنند تا درک بهتری از موقعیت شغلی داشته و درصورت استخدام، درباره انتظارات شرکت از کارمند مورد نظر آگاه باشند.
زمانی که نوبت استخدام افراد با شرایط عالی میرسد، باید ثابت قدم باشید و بتوانید خارج از چارچوب بیاندیشید. با استفاده از این استراتژیهای استخدام، میتوانید به سرعت متخصصان بسیار خبره و مشتاق را برای پیوستن به تیم خود پیدا کنید.